Hity diety śródziemnomorskiej

Hity diety śródziemnomorskiej

Hity diety śródziemnomorskiejJak pokazują wyniki różnych badań naukowych, mieszkańcy krajów położonych w basenie Morza Śródziemnego spośród wszystkich mieszkańców Europy najrzadziej chorują na choroby układu krążenia. Ich jadłospis składa się bowiem z produktów, które są bardzo cenne dla zdrowia. Jeżeli ty także chcesz zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia, włącz te produkty do swojej diety.

Oliwa z oliwek

Mieszkańcy krajów z basenu Morza Śródziemnego praktycznie nie używają innych rodzajów tłuszczy. Oliwa z oliwek jest źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera także przeciwutleniacze. Oba te składniki chronią układ krążenia przed chorobą niedokrwienną, miażdżycą i nadciśnieniem. Oliwę z oliwek możemy zastąpić olejem rzepakowym, którego działanie i skład są bardzo do niej zbliżone.

Tłuste ryby morskie

Mieszkańcy krajów południowych jedzą je kilka razy w tygodniu. Ten zwyczaj powinniśmy od nich przejąć także i my. Tłuszcz ryb morskich zawiera duże ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, a w szczególności tych z rodzaju omega-3. Obniżają one ciśnienie krwi, wpływają na obniżenie także jej krzepliwości. Zapobiegają więc chorobie niedokrwiennej.

Rośliny strączkowe

W krajach południowych są częstym zamiennikiem mięsa. Podobnie do tłustych ryb morskich goszczą w jadłospisie kilka razy w tygodniu. Zawarty w nich błonnik pomaga zachować właściwą wagę i utrzymać w dobrym zdrowiu układ krążenia.

Świeże owoce i warzywa

Jadane bardzo często dostarczają pektyn, błonnika i flawonoidów. Chronią przed nadciśnieniem i nadwagą. Szczególnie często na talerzach powinny gościć bogate w potas pomidory, rodzynki, figi, owoce cytrusowe i nasze rodzime ziemniaki.

Specjaliści polecają także, aby do każdej kolacji zjadać ząbek czosnku, który zmniejsza ilość cząsteczek złego cholesterolu i działa przeciwzakrzepowo. Do tego wypijajmy do jednego posiłku lampkę czerwonego wina, które jest bogate w chroniące przez złymi cząsteczkami cholesterolu polifenole.

Dieta śródziemnomorska jest uważana za bardzo przyjazną dla układu krążenia.