Menu dobre dla diabetyka

Menu dobre dla diabetyka

Menu dobre dla diabetykaPrzy cukrzycy dieta jest tak samo ważne, jak regularne zażywanie leków. Dieta dla diabetyków może być bardzo smaczna i urozmaicona. Przy przygotowywaniu posiłków trzeba jednak pamiętać o kilku zasadach.

Sprawdź indeks glikemiczny

Sprawdzanie indeksu glikemicznego produktów powinno stać się codziennym nawykiem osób, które żyją z cukrzycą. Dieta diabetyków powinna być oparta przede wszystkim o produkty, które mają niski IG. Produkty, których indeks glikemiczny jest wysoki powodują gwałtowny skok glukozy we krwi, a do tego sprzyjają tyciu. Uwzględniając wysokość IG produkty spożywcze zostały podzielone na trzy grupy:
IG niskie – do 50. W tej grupie produktów znajdują się między innymi: mięso indyka i kurczaka, pieczone ryby, chudy nabiał, warzywa, grube kasze, jajka od kur zielononóżek, olej rzepakowy;
IG średnie – od 51 do 70. W tej grupie znajdziemy: jajka kurze, świeże owoce, biały ryż, wieprzowe i wołowe wędliny, ziemniaki, półtłuste mleko;
IG wysokie – od 71 do 100. Produkty o wysokim IG to między innymi: śmietana, białe pieczywo pszenne, pasztety, masło, wędzone ryby, owoce w syropie.
Pamiętajmy, że nawet niskie IG może wzrosnąć po obróbce kulinarnej, której dany produkt zostanie poddany. Im produkt jest dłużej gotowany, tym jego IG jest wyższe.

Reguły, który należy przestrzegać w diecie diabetyków

Osoby, które chorują na cukrzycę typu 2 powinny jeść od 4 do 5 posiłków. Te, które chorują na cukrzycę typu 1 powinny zjadać nawet 7 posiłków. Pomiędzy każdym posiłkiem przerwa nie powinna być dłuższa niż 4 godziny. Przygotowując posiłki należy nie tylko sprawdzać IG produktów, ale także liczyć kalorie. Komponując posiłki należy uwzględniać: węglowodany złożone, tłuszcze i białka. Należy jeść duże ilości warzyw (ale kukurydzę, ziemniaki i buraki nie częściej niż dwa razy w tygodniu). Osoby z cukrzycą powinny wystrzegać się słodyczy i cukrów, czyli węglowodanów prostych oraz słodzonych napojów.

Diabetycy także mogą jeść smacznie i urozmaicenie. Należy jedynie przyzwyczaić się, że niezbędna jest zmiana nawyków żywieniowych.